Досвід роботи Стомаченко І.Д.

 ОСНОВИ МАТЕРIАЛОЗНАВСТВА

I.Д. Стомаченко, учитель – спецiалiст другої категорiї трудового навчання, Комунальний заклад Запрорiзька спецiальна загальноосвiтня школа-iнтернат «Джерело», Запорiзької обласної ради, м. Запорiжжя
7-а клас                                                                   
Тема уроку:  «Матерiали природного (тваринного) походження та їх властивостi»
Мета уроку:
Навчальна:  ознайомити   учнiв з основними поняттями про волокна тваринного походження; поглибити знання учнiв про волокна i властивостi шерстяних i шовкових тканин; узагальнити матерiал про волокна твариного походження; закрiпити знання, умiння i навички учнiв.
Вихована:  стимулювати пiзнавальну зацiкавленiсть за допомогою зразкiв шерстяних i шовкових тканин та застосування здобутих знань у побутi та творчому саморозвитку; виховувати прагнення до вдосюналення органиiзацiї i процесу працi.
Розвивальна:  формувати в учнiв самостiйнiсть i вмiння аналiзува-ти, прiвнювати, узальнювати, робити висновки особливостi ткани-ни, вмiння розраховувати необхiдну кiлькiсть тканини, росширити уявлення учнiв про асортимент тканин.
Методи: бесiда с елементами пояснення, розповiдь, пояснення, бесiда, демонстрування, застосування знань у практицi.
Основi поняття:  волокна тваринного походження (шерсть, шовк), шовк-  сирець, руно.
Тип уроку: узагальнення знань, навичок i вмiнь.
Обладнання:  таблиці «Тексильнi волокна», колекцiї «Шерсть», «Шовк», «Асортимент тканин».
Iнструменти та материалi:  зразки шерстяних i шовкових тканин, лупа, голки, сiрники.
Мiжпредметнi звʼязки:  трудове навчання, iсторiя, лiтература, iнформатика.

Хiд уроку

I.  Органiзацiйна частина.
II.  Актуалiзацiя знань та мотивацiя навчальної дiяльностi.
      Бесiда.
      1). Назвiть види натуральних волокон.
      2). Серед зразкiв тканин выберiть бавовняну (лляну) тканину.
           Схарактеризуйте її.
      3).  Для пошиття яких виробiв ви б рекомендували цю тканину?
            Чому?
III.  Вивчення нового матерiалу.
         ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА.
 3.1.  Шерстянi та шовковi волокна, їхнi властивостi.
      Шерстянi та шовковi тканини виробляють iз натуральних волокон тваринного походження.
      Натуральнi шерстянi волокна – це волосяний покрив (шерсть) овец, кiз, верблюдiв й iнших тварин. Основну масу шерстi (до 97%) дають вiвцi. Пiд час стрижки овець вовну знiмать цiльними шаром (руном). Руно (зiстрижена вовна) проходить первину обробку: його сортують, трiпають, промивають, сушать.
   Основними районами вiвчерства є Австралiя, Нова Зеландiя та iншi країни.
       Натуральний шовк – це дуже тонка нитка, що змотується з коконiв тутового або дубового шовкопряда. Кокони, перш нiж стати текстильним волокном, проходять первинну обробку: обробка паром для вмертвiння лялечок: змотування ниток iз коконiв.
   Основними районами шовкiвництва є Середня Азiя, Китай, Японiя, Закавказзя та iншi країни. Властивостi та якiсть виготовле-ної тканини залежать вiд властивостей волокон: довжини й товщи-нi, мiцностi, зминальностi, мʼякостi, звитостi, пружностi.
    Учитель пiд час розповiдi разом з учнями заповнює таблицю та вiзначає, що iснують сучаснi види волокон, якi за зовнiшнiм виглядом нагадують шерсть та шовк, тому правильно визначити походження волокон можна за характером горiння.

Властивостi волокон шерстi й шовку.

Назва
Властивостi
Кольори Блиск Довжина Товщина Звитiсть Мʼякiсть Глад-кiсть Мiц-нiсть Пруж-нiсть
Шерсть Бiлий, чорний, рудий та iнши Не рiзкий 10-250 Товсте Сильна Середня Пух-насте Серед-ня Висо-ка
Шовк Бiлий Не дуже рiзкий 700    800 м Дуже тонке Пряма Велика Гладке Висо-ка Се-редня

        3.2.  Шерстянi та шовковi тканини.
    Шерстянi тканини є не тiльки красивими та мiцними, але й мають високi теплозахиснi властивостi, слабко зминаються, легко пiддаються волого-тепловiй обробцi.
         - Якi властивосi волокон шерстi зумовлюють такi властивостi тканин?
     Учитель демонструє зразки шерстяних тканин:  платтянi, костюмнi, пальтови, декоративнi (для обивання меблiв, виготовлен-ня штор).
     Натуральнi шовковi мʼякi на дотик, мають приємний нерiзкий блиск, дуже високу мiцнiсть. Вони легкi, мало мнуться, добре драпiруються.
       - Якi властивостi волокон визначають такi властивостi шовкових тканин?
     Учитель узагальнює вiдповiдi учнiв i демонстує зразки шовкових тканин.
           3.3.  Догляд за шерстяними та шовковими тканинами.
      Учитель розповiдає, що правильний дбайливий догляд за одя-гом запезпечує тривалий термiн  його носiння. При цьому вироби довго зберiгають привабливий зовнiшний вигляд, яскравiсть барв.
       У ходi розповiдi вчитель демонструє  таблицю.
Догляд за одягом iз шерстяних i шовкових тканин.

Вид роботи Шерсть Шовк натуральний
Значення умовної позначки Умовна позначка Значення умовної позначки Умовна позначка
Прання Прати при температурi води 40-50° С Прати при температурi води 40-50° С
Прасування Прасувати при температурi води 160-200°С через вологу тонку тканину Прасувати при температурi 150-160°С

IV.  Лаборатно-практична робота.
     Вивчення властивостей шерстянiх i шовкових тканин.
Учнi виконують роботу, учитель контролює хiд виконання роботи.
V.  Закрiплення знань i вмiнь учнiв.
VI. Пiдсумки заняття.
      Заключне слово вчителя.
   Властивостi й зовнiшнiй вигляд тканини залежать вiд виду волок-он, що використовуються для її виготовлення, i вiд виду ткацкого переплетення.
    Властивостi тканин можно значно змiнити шляхом додавання хiмiчних волокон або спецiальной обробки.

Лiтература:  1. C.I. Богданова. «Трудове навчання. Розробка урокiв.» 7 клас      2. Науково-методичний журнал «Трудове навчання в школе».
                        3. Л.В.Климук  «Технологiя виготовлення швейних виробiв».

Комментариев нет:

Отправить комментарий